“Content is king” to zdanie, które zna chyba każda osoba zajmująca się marketingiem internetowym. W końcu to właśnie wokół treści skupia się większość działań mających na celu promowanie marki. Z tego powodu powstał nawet osobny sektor związany z popularyzowaniem firm w sieci – content marketing. Co to jednak dokładnie jest i jakie możliwości dają działania bazujące na treściach? Sprawdź odpowiedzi na te pytania, czytając poniższy artykuł.
Content marketing – co to za obszar marketingu internetowego?
Zacznijmy od tego, co to jest content marketing, a więc w języku polskim – marketing treści. Najprościej mówiąc, jest to jedna z form promocji marki w sieci, polegająca na regularnym tworzeniu i dostarczaniu odbiorcom wartościowych treści. Wartościowych, a więc takich, które ciekawią, odpowiadają na najważniejsze pytania i spełniają wszelkie potrzeby informacyjne użytkowników.
Ich głównym celem jest przede wszystkim budowanie trwałej relacji z potencjalnymi klientami, zaufania, a także pewnego rodzaju przywiązania. Dzięki temu odbiorcy będą czuli z marką pewnego rodzaju więź. To sprawi, że chętniej wybiorą akurat jej produkty czy usługi.
Warto jednak pamiętać, że w content marketingu chodzi o to, aby to klient odnalazł markę, a nie marka jego. Dzięki temu będzie w stanie chętniej wykonać działania, na którym zależy danej firmie. Łatwiej jest wtedy nakłonić użytkownika do dokładnie tego, na czym najbardziej nam zależy.
Oczywiście pod pojęciem contentu kryją się głównie treści pisane. To z nimi utożsamiany jest ten sektor marketingu internetowego. Warto jednak pamiętać, że są to także wszelkiego rodzaju multimedia, obrazy, filmy, nagrania głosowe itp. Content nie musi więc być wyrażony jedynie za pomocą słów.
Co to jest content marketing, czyli działania wchodzące w jego skład
Różnorodne wielokanałowe działania to coś, co zdecydowanie wyróżnia content marketing. Co to jednak dokładnie jest? Co wchodzi w jego skład?
Przede wszystkim będą to wszelkie treści publikowane na stronie www. Mowa więc tutaj zarówno o artykułach blogowych czy opisach strony głównej, kategorii lub produktów, jak i o wezwaniach do działania, zakładkach o firmie czy FAQ. Do działań bazujących na tej formie marketingu zalicza się także wszelkie banery, zdjęcia, materiały dodatkowe i tak naprawdę wszelkie elementy – nawet z logotypem czy sloganem reklamowym.
Warto jednak pamiętać, że content marketing to także wiele działań wychodzących poza samą stronę internetową. To wszelka aktywność w mediach społecznościowych, płatne reklamy, wiadomości wysyłane do subskrybentów newslettera, marketing szeptany, artykuły sponsorowane, kampanie kreatywne, influencer marketing, a nawet linkowanie.
Można więc śmiało powiedzieć, że content marketing to wszelkie działania opierające się na treściach. Należy jednak cały czas pamiętać, że content to nie tylko słowa pisane, ale też przekaz wizualny czy audio.
Dlaczego warto postawić na content marketing?
Na content marketing warto postawić z kilku powodów. Przede wszystkim warto pamiętać, że takie działania mają opierać się na budowaniu długotrwałej relacji z klientami. Marka zyskuje w ten sposób zaufanie i jest chętniej wybierana przez swoich odbiorców. Co jednak można dokładnie w ten sposób zyskać? Przede wszystkim:
- zwiększenie konwersji – użytkownicy przywiązani do marki są w stanie chętniej podjąć konkretne działania – nie tylko te związane bezpośrednio z zakupem;
- budowanie oddanej i zaangażowanej społeczności – odbiorcy chętniej podejmują działania związane z marką, np. udzielają się w komentarzach w mediach społecznościowych, a wartościowy content zachęca do dłuższych dyskusji;
- treści, które można wykorzystać w wielu różnych kanałach – czasem jeden artykuł blogowy może okazać się świetnym materiałem także na post do mediów społecznościowych czy wiadomość mailingową;
- zwiększenie zasięgów – im większa popularność np. posta w mediach społecznościowych, tym większa szansa na dotarcie do wielu nowych potencjalnych klientów;
- większy luz w komunikacji – content pozwala nieco odejść od sztywnych relacji klient-marka i stworzyć bardziej partnerską więź;
- możliwość promowania produktów czy usług marki w nieco inny sposób – daje Ci to możliwe pole do manewru i sprawia wiele okazji do niecodziennego przedstawienia asortymentu.
Jak zatem widzisz, zdecydowanie warto postawić na content marketing. Warto także pamiętać, że treści mają przy okazji ogromny wpływ na SEO. Odpowiednio przygotowane są w stanie zwiększyć wiarygodność witryny, a także jej pozycje w wynikach wyszukiwania. W końcu Google promuje treści tworzone dla odbiorców, a właśnie na takich opiera się content marketing.
Skąd czerpać wiedzę na temat content marketingu?
Nie da się ukryć, że content marketing to obszar marketingu, w którym dość często zachodzą pewne zmiany. Jest to prężnie rozwijający się sektor, dlatego warto cały czas być na bieżąco.
Jeśli chcesz prowadzić skuteczne działania, regularnie odwiedzaj strony poświęcone tej tematyce. Jedną z nich będzie chociażby blog https://kroplawyobrazni.pl. To witryna, na której znajdziesz wyłącznie wpisy o content marketingu. Wszystkie artykuły są podparte licznymi źródłami oraz przykładami. Możesz więc z ich pomocą lepiej poznać istotę danych działań i przy okazji niemalże od razu uwzględnić je w swojej strategii.
Dużą zaletą wszelkich blogów jest oczywiście ich aktualność. Wpisy są tworzone na bieżąco, a starsze artykuły są odświeżane. Dzięki temu masz pewność, że nabywasz w pełni aktualną wiedzę.
Do tego warto oczywiście sięgać po wszelkie książki związane z content marketingiem. Te co prawda nie są aż tak regularnie odświeżane, jednak pewne podstawy raczej zawsze zostają bez zmian. Warto więc przyswoić je sobie właśnie za pomocą wciągającej lektury.
Nie zapominaj jednak, że najlepszym źródeł informacji oraz inspiracji zawsze będzie konkurencja. Śledź jej contentowe poczynania i bierz przykład z trafionych kampanii. Oczywiście nie powielaj ich 1:1. Traktuj je jako cenne wskazówki, dzięki którym Twoja marka będzie w stanie stworzyć coś jeszcze lepszego.
Jak zatem widzisz, content marketing ma ogromną moc działania. Warto więc uwzględnić go w promocji firmy. Efekty z pewnością Cię zaskoczą.