SEO copywriting - zasady i definicja

SEO copywriting – zasady, które zdecydowanie warto znać

Copywriting to profesja, która występuje w kilku różnych odmianach. W przypadku sklepów internetowych, ale też licznych witryn, zdecydowanie najczęściej stawia się na SEO copywriting. Jest to bowiem sztuka pisania tekstów, które będą wartościowe zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla użytkownika. Takich, które zadbają o wysokie pozycje i ściągną nowych odbiorców na stronę. 

O czym jednak należy pamiętać, tworząc takie teksty? Jakie zasady SEO copywritingu warto znać? Sprawdź koniecznie poniższy artykuł, aby się tego dowiedzieć!

SEO copywriting – szybka definicja i antydefinicja na początek

Jeszcze do niedawna pod pojęciem SEO copywriting kryło się nasycanie, a wręcz przesycanie tekstów frazami kluczowymi. W publikacjach dominowały więc wyrażenia i zwroty, które wpisują w wyszukiwarkę potencjalni klienci. Powtarzały się w nich w naprawdę dużej ilości.

Dziś jednak można spokojnie uznać coś takiego za antydefinicję SEO copywritingu. Obecnie takie działania są uważane wręcz za jeden z najpoważniejszych błędów. Jaka jest więc aktualna definicja tego pojęcia? 

Najprościej mówiąc, dzisiejszy SEO copywriting to sztuka tworzenia wartościowych treści na stronę www. Takich, które będą przyjazne dla odbiorców, a także będą dawać im konkretną wiedzę. Mają znajdować się w nich frazy kluczowe, które będą budować pozycje domeny, jednak nie warto przesycać nimi tekstu. Należy wplatać je w naturalny sposób – tak, aby odbiorca nawet nie zorientował się, że występują w tekście. 

Takie działanie sprawia, że witryna ma szansę na wybicie się w wynikach wyszukiwania. Przy okazji będzie uważana za domenę, która daje odbiorcom realne korzyści oraz odpowiada na ich wszelkie potrzeby i zapytania.

Zasady SEO copywritingu – 5 najcenniejszych wskazówek

Aby tworzyć skuteczne treści na stronę, warto oczywiście znać zasady SEO copywritingu. Tych jest naprawdę sporo, jednak dziś skupię się na absolutnych podstawach. Takich, bez których ani rusz. 

Będzie to świetny poradnik zarówno dla osób początkujących, jak i tych, które działają w branży już jakiś czas. Warto jednak zawsze przypomnieć sobie, jaka jest główna istota SEO copywritingu. Poznaj więc 5 najważniejszych wskazówek!

Zasada nr 1: dobierz odpowiednie słowa kluczowe

SEO copywriting opiera się na frazach kluczowych. Przed przystąpieniem do realizacji tekstu warto więc najpierw dobrać odpowiednie słowa. W ich znalezieniu świetną pomocą będą narzędzia, takie jak Semstorm, Ahrefs, Google Trends czy Ubersuggest. Dzięki nim dowiesz się, co wpisują odbiorcy w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujące ich treści. 

Musisz jednak przy tym pamiętać, aby dobrze wyselekcjonować frazy i dobrać je do tekstu, nad którym będziesz pracować. Inaczej dobiera się bowiem słowa do np. opisów kategorii, a inaczej do wpisów blogowych.

Zacznijmy więc może od kategorii. Aby lepiej uzmysłowić sobie, jak prawidłowo dobierać słowa, warto wejść np. na stronę https://sklep.kz.com.pl/ i przeklikać wszystkie jej kategorie. Jedną z zakładek jest chociażby ta, w której znajdują się pościele satynowe. Kategoria ta ma dodatkowo jeszcze podkategorie z rozmiarami. Jakie więc słowa warto wykorzystać do opisu głównego, odnoszącego się do pościeli satynowej? 

A chociażby takie, jak “pościel satynowa”, “pościel z satyny bawełnianej” czy “pościele satynowe bawełniane”. To frazy, które będą wpisywać klienci poszukujący po prostu takiej grupy produktów. Są to słowa ogólne, odnoszące się do całości asortymentu z tej kategorii. 

W przypadku podkategorii należy użyć już sprecyzowanych fraz z uwzględnieniem konkretnego rozmiaru –  “pościel satynowa 160×200”, “pościel z satyny bawełnianej 160×200” czy “pościele satynowe bawełniane 160×200”. 

Takie frazy są wręcz typowe dla opisów kategorii. Nieco inaczej będzie jednak już w przypadku np. artykułu blogowego. Wtedy, pisząc o pościeli satynowej, musisz postawić na nieco inne słowa. Takie, po których odbiorcy będą szukać konkretnych informacji, a nie samych produktów. Może więc być to “pościel satynowa właściwości”, “pościel satynowa wady i zalety” czy “pościel satynowa pranie”. 

Zasada nr 2: zadbaj o odpowiednią strukturę tekstu

Biorąc pod uwagę copywriting SEO, warto pamiętać także o odpowiedniej strukturze tekstu. Kluczowe są oczywiście w tym przypadku nagłówki. Pamiętaj, że H1 ma pojawiać się na stronie wyłącznie raz. Najczęściej będzie więc to np. nazwa kategorii czy tytuł artykułu blogowego.

H2 mogą powtarzać się natomiast tak dużo razy, jak to konieczne. Są to śródtytuły, od których należy zacząć poszczególne akapity treści. Oczywiście to, co się w nich znajduje, musi ściśle korespondować ze znajdującymi się pod nimi informacjami. H3 stosuje się natomiast jako uzupełnienie H2 i muszą się do nich bezpośrednio odnosić. Nagłówki niższego rzędu są stosowane dość rzadko. 

Oprócz H1, H2 czy H3 warto pamiętać także o odpowiednim wyglądzie tekstu. Dzięki temu będzie łatwiejszy w odbiorze. Zaleca się więc m.in. stosować nowe akapity co kilka zdań, pogrubiać najważniejsze informacje, a także – jeśli to możliwe – uwzględniać listy numerowane oraz punktowane. Z ich pomocą odbiorca szybciej dotrze do interesujących go zagadnień. 

Zasada nr 3: pisz dla swoich odbiorców, dając im wartościowe treści

Jedną z najważniejszych zasad, biorąc pod uwagę SEO copywriting, jest pisanie do odbiorców. To dla nich mają być tworzone wszelkie treści. Te mają odpowiadać na ich pytania, dawać im wartościową i cenną wiedzę, a także spełniać ich potrzeby informacyjne. Content nie może być stworzony tylko pod roboty wyszukiwarki Google. To nie przyniesie odpowiedniego rezultatu. 

W najnowszych wytycznych Google wyraźnie zaznaczone jest, iż treści mają być tworzone właśnie pod użytkowników i dawać im konkretne informacje. Aby tak się stało, warto oczywiście pisać do wyczerpania tematu. Tak, aby klient nie musiał szukać dodatkowych informacji w innym miejscu. W Twoim tekście ma znaleźć wszystko, czego aktualnie potrzebuje. Bez dobrego researchu nie ma więc po co zaczynać pracy!

Zasada nr 4: umieszczaj w treściach słowa kluczowe w naturalny sposób

Copywriting SEO ma bazować na słowach kluczowych, jednak nie może być to najważniejszy element tekstu. Frazy mają być jego uzupełnieniem, a nie głównym elementem. Staraj się je więc wplatać w treść w bardzo naturalny sposób. Umieszczaj je tam, gdzie po prostu pasują. Po ich uwzględnieniu zdania muszą być spójne i logiczne. Nie mogą wyglądać jak przysłowiowe “Kali jeść, Kali pić”. Muszą być stworzone zgodnie z zasadami języka polskiego. Nie wpychaj więc ich na siłę.

Do tego nie przesadzaj z ich ilością. Odbiorca, czytając content, nie może zwracać na nie uwagi. Nie wrzucaj więc fraz kluczowych do co drugiego zdania. Czytelnik szybko się zorientuje, że coś jest nie tak. Takiego tekstu wręcz nie będzie się także dało czytać. Do tego, jeśli przesadzisz, Google może zdecydowanie obniżyć pozycję witryny. A tego nikt by nie chciał. Zapamiętaj więc, że “co za dużo to niezdrowo”. 

Zasada nr 5: pamiętaj o długości wpisu

Niezwykle ważna jest także długość wpisu, który przygotujesz. Nie ma jednak szczegółowych wytycznych na ten temat. Trzeba jednak pamiętać, że Google promuje wartościowe treści. Warto więc pisać do wyczerpania tematu. Nie lej jednak przy tym wody. Ma to być konkretna merytoryczna treść. Taka, która odpowie na wszelkie pytania odbiorców. 

Musisz więc samodzielnie ocenić, jaka długość będzie odpowiednia. Niekiedy temat wyczerpiesz po kilkuset znakach, a niekiedy nawet i kilka tysięcy może okazać się niewystarczające. Oceń więc, co i jak pisze konkurencja, a następnie przygotuj swój własny tekst, który będzie jeszcze lepiej dopasowany do potencjalnych odbiorców.

Te pięć wskazówek to wręcz must have, bez którego nie może obejść się SEO copywriting. Pamiętaj o nich podczas swojej pracy i twórz dzięki temu wartościowy content dla swoich odbiorców. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *