identyfikacja wizualna sklepu internetowego

Identyfikacja wizualna sklepu internetowego – o czym trzeba pamiętać?

Na sukces sklepu internetowego wpływa wiele czynników. Często trudno wybrać ten, który ma decydujące znaczenie. Z pewnością jednak jednym z najważniejszych jest wizerunek firmy. A na to kluczowy wpływ ma identyfikacja wizualna sklepu internetowego.

Pod tym pojęciem kryją się wszelkie działania, które mają umożliwić jednoznaczną identyfikację marki na rynku. Na identyfikację wizualną sklepu składa się wiele elementów, które powinny jednak przedstawiać spójny obraz marki. Dzięki temu łatwiej wyróżnić się na rynku, zapaść w pamięć odbiorcy i zdobyć jego zaufanie.

Identyfikacja wizualna sklepu – jej funkcje i znaczenie

Podstawową funkcją, jaką ma spełniać identyfikacja wizualna sklepu internetowego, jest zapewnienie mu rozpoznawalności na rynku. Nawet jeżeli sklep oferuje produkty specjalistyczne, którymi interesuje się wąska grupa odbiorców, w swojej niszy musi być dobrze znany i kojarzony.

Marka sklepu powinna zaistnieć w świadomośc konsumentów. By tak się stało, przekaz sklepu internetowego musi być spójny na wielu poziomach. Wtedy marka wzbudza zaufanie. Kiedy sklep inaczej prezentuje się na stronie głównej, inaczej w reklamach, a jeszcze inaczej na gadżetach promocyjnych, wzbudza to u klientów niepewność i wątpliwości. Jednolita komunikacja to zaś wyraz profesjonalizmu.

Liczy się też to, co poszczególne elementy identyfikacji wizualnej sklepu komunikują klientowi. Dobór odpowiednich kolorów i wzorów, a nawet czcionek niesie bowiem ze sobą konkretny przekaz. Może sygnalizować bezpieczeństwo i solidność, ale także wyrażać innowacyjne rozwiązania czy luksus.

Istotna jest też funkcja konkurencyjna. Identyfikacja wizualna sklepu internetowego powinna wyróżniać go na tle rywali o względy klientów. Inaczej marka rozpłynie się w szarości.

Najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej sklepu

Na obraz firmy składa się wiele elementów. Zazwyczaj wzory, zgodnie z którymi powinny powstawać, zapisuje się w tak zwanej Podstawowej Księdze Znaku. Znajdują się w niej oficjalne informacje o kolorach i czcionkach, których używa się w poszczególnych elementach. Czasami ten dokument wzbogaca się również o księgę komunikacji werbalnej,w której zawiera się slogany, nazwy czy wzorcowe teksty, a nawet melodie związane z marką.

Najważniejsze wyznaczniki identyfikacji wizualnej sklepu internetowego to kolor marki i czcionka, która jej towarzyszy. Barwy, które towarzyszą sklepowi internetowemu, powinny zostać określone już na początku działalności. Taka decyzja obejmuje wybór odpowiednich odcieni poszczególnych kolorów. Oczywiście późniejszy rebranding jest możliwy, ale będzie udany tylko wtedy, kiedy poprzedni zestaw kolorów był konsekwentnie stosowany.

Wbrew pozorom równie ważna jest odpowiednia czcionka. Także jej wybór może sygnalizować klientom konkretne wartości związane z firmą. Zwykle bezpieczniejszym rozwiązaniem są proste czcionki bezszeryfowe, w których nie ma ozdobników.

Przy wyborze czcionki trzeba sprawdzić, czy można z niej w bezpłatny sposób korzystać. Powinna być konsekwentnie stosowana w większości komunikatów. Nie trzeba ograniczać się do jednej, ale urozmaiceniem powinien być jeden, góra dwa inne kroje liter.

identyfikacja wizualna sklepu reklama
Zasad identyfikacji wizualnej sklepu należy przestrzegać również w komunikacji z klientem za pośrednictwem przesyłanych mu towarów

Gdzie stosuje się zasady identyfikacji wizualnej sklepu?

Jednym z najważniejszych miejsc, które wyraża zasady identyfikacji wizualnej firmy, jest logo sklepu. To właśnie ten element najłatwiej zapada w pamięć odbiorcy. Warto więc dokładnie określić, w jaki sposób będzie prezentowane w różnych sytuacjach. Więcej o tym, jak powinno wyglądać, przeczytasz na https://www.powerhost.pl/logo-sklepu-internetowego-jak-je-stworzyc-najwazniejsze-zasady.

Logo musi być dobrze widoczne na stronie internetowej sklepu. Ale kolory marki powinny być na niej obecne również w innej postaci. To na przykład wszystkie paski informacyjne, przyciski czy okna, które wyświetlają się użytkownikowi. Podobnie jest z czcionką używaną na stronie – niech będzie jedną z tych, które przyjmujemy jako element identyfikacji marki.

O stosowaniu tych zasad należy pamiętać również w mailingu. Jeśli korzystamy z newslettera, trzeba pamiętać, by maile wysyłane klientom wpisywały się w stylistykę strony i logo. Podobnie będzie we wszelkich innych działaniach promocyjnych i reklamowych w sieci, ale także na billboardach czy plakatach.

Ważne jest również to, by zasady identyfikacji wizualnej stosować również poza internetem. Chodzi o wszelkiego rodzaju gadżety reklamowe, wizytówki, tablice informacyjne. Odzież reklamowa czy inne upominki wręczane klientom powinny być znakowane logo marki, ale także być utrzymane w jej kolorystyce.

Identyfikacja wizualna sklepu – czym się kierować?

Wybór konkretnej linii identyfikacji wizualnej sklepu powinien być przemyślaną decyzją. Przed jej podjęciem należy przeanalizować to, jak wyglądają strony internetowe i logo konkurencyjnych firm. Jak już bowiem wspomnieliśmy, oryginalność jest jedną z najważniejszych zasad, które powinny przyświecać wizualnym wysiłkom marki. Warto więc wybrać założenia linii graficznej firmy tuż po tym, gdy dowiemy się, jak założyć sklep internetowy.

Ważne, by identyfikacja wizualna sklepu internetowego była również zgodna ze specyfiką firmy. Warto, by odwzorowywała styl komunikacji na innych polach. Tylko wtedy, gdy kolory marki są powiązane z jej rzeczywistym działaniem, wszystko będzie tworzyło spójną i wiarygodną całość.

Do odbiorcy najlepiej trafiają proste komunikaty. Oczywiście w charakter niektórych sklepów internetowych dobrze wpisuje się dwuznaczność i niedopowiedzenie, ale w większości przypadków takich wrażeń należy unikać. Przekaz marki powinien być zrozumiały. Taki komunikat przy okazji jest łatwiej zapamiętywany.

Warto zwrócić też uwagę na kwestie techniczne. Identyfikacja wizualna sklepu powinna być poprowadzona w taki sposób, by poszczególne znaki i kolory można było łatwo wykorzystać na różnych polach – także w druku czy otwartej przestrzeni.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *