Cross selling - dlaczego warto?

Cross selling – co to jest i dlaczego warto?

Szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym? Zależy Ci na zwiększeniu wartości koszyka? Nie wiesz, jak sprawić, żeby klienci kupowali więcej niż jeden produkt? W takim razie zdecydowanie powinien zainteresować Cię cross selling! Co to takiego i dlaczego warto na niego postawić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dzisiejszym artykule! Sprawdź i zwiększ swoje zyski nawet kilkukrotnie!

Cross selling – co to właściwie jest?

Cross selling to jedna z metod zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Sprzedaż krzyżowa, bo tak tłumaczy się to wyrażenie na język polski, polega na zachęceniu klienta do zakupu produktów powiązanych. Te mają oczywiście być pokrewnymi propozycjami do tej, którą właśnie przegląda bądź planuje kupić lub być czymś w rodzaju wymaganych akcesoriów (niedołączonych do zestawu).

W sklepach internetowych cross selling przyjmuje najczęściej formę panelu z proponowanymi dodatkowymi produktami. Sekcje te noszą nazwy, takie jak:

  • Klienci, którzy wybrali ten produkt, kupili także…
  • Najczęściej wybierane razem…
  • Sprawdź, czy nie potrzebujesz jeszcze…
  • Produkty powiązane…

Panele cross sellingowe umieszcza się przeważnie na każdej z kart produktów – tuż pod opisem danego przedmiotu. Niekiedy dodatkowo zastosowany jest pop-up, który pojawia się po dodaniu produktu do koszyka. Ten nosi podobną nazwę i przedstawia propozycje, które klient może od razu dokupić do wybranej przez siebie rzeczy. Niekiedy proponowane dodatki pokazują się także już w samym koszyku zakupowym. Ich głównym celem jest po prostu nakłonienie do wybrania jeszcze czegoś z asortymentu sklepu. Czegoś, co może okazać się pomocne przy wybranym wcześniej produkcie.

Jak to wygląda w praktyce? Czas na szybki przykład. Dajmy na to, że prowadzisz sklep z klamkami. Klient wchodzi na jeden z modeli, zapoznaje się z jego opisem. Co możesz mu do niego zaproponować? A chociażby pasującą do klamki rozetę czy blokadę. Możesz także zaoferować komplet niezbędnych śrub, jeśli te nie są dołączone do zestawu, czy wymienne panele, dzięki którym jest w stanie nieco zmienić wygląd rękojeści.

Dzięki temu klient widzi od razu, co jeszcze może mu się przydać oraz co warto dokupić od razu. Tym samym, zamiast kupić jeden komplet klamek, jego koszyk powiększy się o jeszcze kilka niezbędnych elementów. Kupi je u Ciebie, by nie musieć później przejmować się szukaniem ich w innych miejscach czy ponownie składać zamówienie w tym samym sklepie.

Technika cross selling oczywiście stosowana jest nie tylko w sieci. Ile razy, np. kupując obuwie, ekspedientka zaproponowała Ci do nich wkładki lub impregnat? Na tym właśnie polega sprzedaż krzyżowa!

Dlaczego warto zdecydować się na cross selling?

Nie da się ukryć, że cross selling zdecydowanie warto zastosować w swoim sklepie internetowym. Zanim jednak to zrobisz, pokażę Ci, co dokładnie możesz w ten sposób zyskać. Wtedy będziesz mieć pewność, że sprzedaż krzyżowa ma sens i warto zająć się jej wdrożeniem. Jakie korzyści niesie za sobą cross selling?

Poprawia sprzedaż i wartość koszyka

Cross selling to przede wszystkim dobry sposób na to, by klienci zostawiali u Ciebie większą ilość pieniędzy. Wystarczy, że zaoferujesz im produkty, które naprawdę mogą im się w danej chwili przydać. Większość z nich z pewnością skusi się na nie, mimo że wcześniej nawet tego nie planowali. Rośnie więc w ten sposób sprzedaż, a wartość koszyka się zwiększa.

Oczywiście nie zawsze będą to zawrotne sumy. Lepiej jednak sprzedać coś dodatkowo stu osobom, nawet jeśli to coś kosztuje 10 zł, niż nie sprzedać, prawda?

Buduje lojalność

Co ciekawe, cross selling świetnie wpływa także na relacje z klientami i buduje ich lojalność. Gdy zaoferujesz im coś dodatkowego, poniekąd rozwiązujesz ich problem. Jaki? A chociażby taki, że nie muszą szukać pasujących akcesoriów na własną rękę. Ba, niekiedy nawet może okazać się, że dana osoba nie miała pojęcia, że coś jeszcze należy dokupić. Wtedy z pewnością doceni, że zadbałeś o niego, dając mu na tacy gotowe rozwiązania.

Można więc śmiało powiedzieć, że sprzedaż krzyżowa, mimo swojego nastawienia na zwiększenie sprzedaży, pomaga także zbudować z klientami dobrą relację. Ci z pewnością dzięki temu do Ciebie wrócą.

Pomaga promować produkty

Poprzez cross selling możesz także promować swoje produkty. Wróćmy tutaj do przykładu sklepu z klamkami. Może się zdarzyć, że osoba, która szuka dla siebie takich elementów, nie ma pojęcia o istnieniu innych produktów na stronie. Może jej się wydawać, że sprzedajesz tylko klamki i nic poza nimi. Gdy jednak pokażesz, że w asortymencie znajdują się także rozety, zamki czy inne niezbędne akcesoria, jakby nie patrzeć, zaczynasz je promować. Zatrzymujesz klienta u siebie i pokazujesz mu, że jest to miejsce, w którym może nabyć wszystko, czego aktualnie potrzebuje.

Cross selling często jest wykorzystywany w taki sposób, by oferować produkty najrzadziej kupowane. Takie, które poniekąd zalegają w magazynie. Czy to dobra metoda? To zależy. Jeśli są pomocne i dobrej jakości, świetnie. Jeśli chcesz natomiast wcisnąć w ten sposób coś bezużytecznego, klienci niestety szybko to wyczują.

Obniża koszty sprzedaży

Cross selling to także świetny sposób na obniżenie kosztów sprzedaży. Jak wiadomo, produkty trzeba reklamować. I to wręcz każdy z osobna. Tutaj możesz poniekąd, promując jeden, przy okazji promować także kilka innych. Nie musisz, przykładowo, osobno reklamować telefonu, pasującego do niego etui, ładowarki bezprzewodowej i szkła hartowanego. Możesz to wszystko rozegrać raz, a porządnie. Tym samym znacząco zmniejszą się koszty, które wydajesz każdego miesiąca na reklamę.

Zdecydowanie warto spróbować, bo to tak naprawdę nic nie kosztuje. Trzeba tylko dobrze przygotować panel do sprzedaży krzyżowej i gotowe! Pamiętaj, przy tym, by nie oferować w cross selling zbyt dużej ilości produktów na raz – 3-4 w zupełności wystarczą. Gdy klient będzie miał za wiele możliwości, może w końcu całkowicie zrezygnować z czegoś dodatkowego.

Widzisz już, że cross selling ma sens? W takim razie serdecznie zachęcam do wdrożenia tej techniki sprzedaży do swojego sklepu internetowego!

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *