Jakie są rodzaje blogów firmowych?

Blog firmowy – poznaj jego cztery rodzaje i znajdź swoją inspirację!

Blog firmowy to jedno z najlepszych narzędzi wykorzystywanych w content marketingu. Z jego pomocą jesteś w stanie budować autorytet domeny, swoją pozycję eksperta, a także dawać swoim odbiorcom liczne inspiracje. Dzięki temu potencjalni klienci chętniej obdarzą markę zaufaniem.

Aby jednak tak się stało, należy wiedzieć, jak prowadzić takie miejsce. W tym może pomóc Ci poznanie czterech podstawowych rodzajów blogów firmowych. Opowiem o nich w dzisiejszym artykule. Mam nadzieję, że to zainspiruje Cię do działania i opracowania strategii!

Rodzaj nr 1: blog firmowy o charakterze newsowym i informacyjnym

Z podziałem blogów firmowych na cztery podstawowe rodzaje spotkałam się po raz pierwszy, czytając książkę Barbary Stawarz pt. “Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów?”. Tam w rozdziale poświęconym tej tematyce, znajduje się podział, na którym będę wzorować się w tym artykule.

Pierwszym wymienionym w publikacji rodzajem bloga firmowego jest tzw. blog informacyjny. Bardzo często nazywa się go także newsowym. Jak się zapewne domyślasz, większość wpisów będzie w tym przypadku dotyczyła najświeższych nowości związanych z obszarem działalności danej marki. Jest to dość popularny rodzaj bloga firmowego, wykorzystywany głównie przez firmy zajmujące się technologią. Tam wszelkie nowinki są niezwykle cenione przez odbiorców oraz klientów.

Decydując się na taką formę, musisz jednak pamiętać o bardzo dokładnej selekcji informacji. Te muszą być sprawdzone i co najważniejsze – ciekawe. To na takich rzeczach zależy ich odbiorcom najbardziej. Prowadząc blog firmowy o charakterze informacyjnym i newsowym, masz ogromną szansę pokazać swoją wiedzę oraz to, że ciągle śledzisz, co “piszczy w trawie”. Podkreślisz, że prowadzona przez Ciebie działalność to nie tylko biznes, ale też pasja.

Blogi firmowe o takiej tematyce wymagają jednak bardzo dużego zaangażowania. Konieczne jest baczne śledzenie nowinek, dokładna selekcja informacji oraz regularna publikacja. Może zdarzyć się, że nawet codziennie znajdziesz świetny pomysł na nowy artykuł blogowy. Musisz jednak ocenić, czy nowy wpis da coś wartościowego czytelnikom, których poniekąd chcesz zamienić także na klientów.

Rodzaj nr 2: blogi firmowe o charakterze opiniotwórczym

Blog firmowy o charakterze opiniotwórczym to kolejny ciekawy rodzaj, który warto znać. W takich miejscach artykuły zbierają poglądy oraz opinie konkretnych osób. W artykułach może znajdować się zbiór wypowiedzi różnych ludzi. Może też być to subiektywny wywód piszącej go osoby. Autor takich treści musi jednak mieć ogromną wiedzę na dany temat. Nie może wypowiadać się tylko po to, by coś napisać.

Aby takie wpisy miały sens i były w stanie dać coś odbiorcy, muszą być bardzo dokładnie przemyślane. Konieczne bywa nawet dość długie i pracochłonne zbieranie informacji oraz licznych wypowiedzi. Można więc powiedzieć, że na artykuły te naprawdę trzeba poświęcić ogrom swojego czasu.

Z tego powodu blog firmowy o charakterze opiniotwórczym to rzadkość. Przeważnie decydują się na niego duże korporacje i marki o zasięgu globalnym. Wtedy nad treściami pracuje cały sztab osób, które mogą wypowiedzieć się na dany temat w sposób bardzo rzetelny.

Zaletą tego rodzaju bloga jest natomiast duże zaangażowanie pod wpisami. Czytelnicy bardzo chętnie chcą wtedy przedstawić także swoje opinie oraz poglądy, co często prowadzi do długich dyskusji w komentarzach. Jak to jednak mówią – “coś za coś”.

Rodzaj nr 3: firmowy blog o charakterze zasobowym

Blog firmowy może mieć także charakter zasobowy. Jest to wtedy coś w rodzaju repozytorium różnych materiałów dotyczących prowadzonej działalności. Przeważnie wpisy nie zawierają zbyt dużej ilości tekstu. Skupiają się głównie na podaniu najważniejszych informacji oraz inspiracji.

Można powiedzieć, że artykuły przybierają wtedy formę rankingów czy zestawień. Są tworzone po to, by ułatwić odbiorcom rozwiązanie danego problemu czy podjęcie decyzji zakupowej. W jednym miejscu skupiają to, co najbardziej może zainteresować czytelnika.

Na taką formę bloga firmowego bardzo często decydują się m.in. sklepy ze sprzętem RTV i AGD. Wtedy we wpisach poruszają tematykę np. najlepszych pralek, telefonów komórkowych do danej kwoty itp. Podobnie jest w przypadku księgarni oraz wydawnictw, takich jak np. https://www.osmpower.pl/. Tym razem tematyka zestawienia czy rankingu nawiązuje oczywiście do literatury i propozycji, które można znaleźć w asortymencie.

Świetnym przykładem jest w tym przypadku chociażby artykuł https://www.osmpower.pl/najlepsze-ksiazki-biznesowe-ktore-warto-przeczytac. W jednym miejscu zostały przedstawione tutaj najciekawsze książki biznesowe. Tym samym, osoba, która aktualnie ich szuka, ma podane jak na tacy kilka propozycji. Nie musi ich szukać samodzielnie, a przy okazji może dowiedzieć się nieco na temat każdej z nich. To zdecydowanie ułatwia wybór tej najlepszej propozycji.

Blog firmowy o charakterze zasobowym sprawdza się w przypadku niemalże każdej działalności. Przygotowanie artykułu w formie zestawienia czy rankingu nie zajmuje dużej ilości czasu, a daje ogromną wartość dla odbiorcy. Zdecydowanie warto rozważyć więc wybór akurat takiej formy.

Rodzaj nr 4: blog firmowy o charakterze wiedzowym i edukacyjnym

Na koniec został do omówienia blog firmowy o charakterze wiedzowym i edukacyjnym. Muszę przyznać, że najczęściej spotykam się właśnie z taką formą, przypominającą nieco poradnik. W artykułach pojawia się wtedy bardzo dużo informacji użytkowych. Takich, które pozwalają rozwiązać dany problem, poszerzyć wiedzę odbiorcy czy wytłumaczyć mu jakiś proces.

Nie zawierają wtedy opinii, a same fakty i praktyczne wskazówki. Mają edukować i dostarczać gotowe propozycje. Można powiedzieć, że przykładem takiego wpisu jest to, co właśnie czytasz. Pokazuję Ci właśnie, jakie są cztery podstawowe rodzaje blogów firmowych. Bazuję w tym przypadku na samych faktach. Nawet jeśli wtrącam coś od siebie, jest to tylko po to, by jak najlepiej przekazać Ci przydatną wiedzę.

Z taką formą blogów możesz spotkać się niemalże wszędzie. Jest to bowiem świetny sposób na podkreślenie swojego profesjonalizmu i tego, że jako właściciel firmy, zdecydowanie znasz się na rzeczy. Kluczowe jest tylko to, by odpowiednio dopasować tematykę wpisów i tworzyć je w przyjaznej dla odbiorców formie. Muszą znajdować się w nich naprawdę przydatne wskazówki i informacje wnoszące coś do życia czytelników.

A czy można te rodzaje jakoś połączyć?

Znasz już cztery podstawowe rodzaje blogów firmowych. Zapewne zastanawiasz się teraz, czy można poniekąd łączyć kilka form w jedną. Oczywiście, można tak robić. Dzięki temu zyskasz ciekawe treści, które będą w pewien sposób zróżnicowane. Z pewnością docenią to Twoi czytelnicy. Masz wtedy również szansę na dotarcie do różnych grup docelowych.

Musisz jednak pamiętać, by nie wpaść w ten sposób w pułapkę. Blog firmowy mimo wszystko musi być spójny. Nie możesz zbyt mocno skakać po tematach. Nie zbudujesz w ten sposób zaangażowanej społeczności. Mimo to warto spróbować. To świetna okazja, by przekonać się, jakie treści najlepiej trafiają do Twoich odbiorców.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *