webwriting - pisanie na komputerze do sieci

Webwriting – co to jest? Najważniejsze zasady pisania w internecie

Internet to przede wszystkim treści. A wśród nich szczególne miejsce zajmują treści pisane. Są kluczowe ze względu na pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania, ale również przyciągania odbiorców, a często też skłaniania ich do konkretnych działań. By liczyć na efekty tekstów, trzeba w odpowiedni sposób je tworzyć. Właśnie na tym polega webwriting. Poznaj najważniejsze zasady pisania treści do internetu.

Webwriting – co to jest?

Webwriting to proces tworzenia treści pisanych na strony internetowe oraz media społecznościowe. Różni się od zwyczajnego pisania tekstów tym, że są one dostosowane do charakterystyki internetowego odbiorcy. A ten, zanim zainteresuje się tekstem, nie zagłębia się przesadnie w jego treść, a jedynie go skanuje.

Webwriting ma więc za zadanie zatrzymać odbiorcę na stronie, skłonić do przeczytania tekstu, a często także podjęcia innej akcji – na przykład skomentowania wpisu czy udostępnienia treści.

Webwriting w praktyce. Zasady pisania tekstów w internecie

By stworzyć dobry tekst do internetu, trzeba napisać go nieco inaczej niż treści, które przygotowuje się z myślą o gazetach czy książkach.

Zasada odwróconej piramidy… ale nie do końca

To akurat uniwersalna zasada pisania, bez której nie powstanie żaden dobry tekst – bez względu na medium. Zgodnie z zasadą odwróconej piramidy najważniejsze treści artykułu powinny znaleźć się na jego początku i na górze tekstu

W ten sposób odbiorca od razu wie, czy warto czytać dalej. Dodatkowo badania związane ze śledzeniem gałek ocznych pokazują, że odbiorcy skupiają się w pierwszej kolejności na górnych fragmentach tekstu.

Zgodnie z zasadą odwróconej piramidy, kolejne akapity powinny być rozwinięciem informacji z początku artykułu. W internecie warto jednak w leadzie i na górze tekstu zostawić niedopowiedzenie lub zapowiedzieć, dlaczego warto zagłębić się w treść. Jeśli w trzech pierwszych zdaniach ujawnisz wszystkie najważniejsze informacje, czytelnik nie będzie miał po co zostawać na stronie.

Treści dopasowane do odbiorców… i SEO

Przed stworzeniem tekstu powinieneś wiedzieć, do kogo piszesz. Do kogo jest adresowana Twoja strona czy profil w social mediach? Jakie treści będą przydatne Twoim odbiorcom? Jeśli, jak serwis ​​https://spilkarza.pl/, piszesz przede wszystkim do młodych piłkarzy, przydadzą się treści na temat treningów, diety czy piłkarskiego rozwoju. Jeśli tworzysz blog dla młodych matek, postaw na porady o wychowaniu dzieci.

Przy wybieraniu tematyki kieruj się też zasadami SEO. Specjalne narzędzia pozwolą dobrać tematy i słowa kluczowe, które pomogą w przebiciu się Twojego artykułu w wynikach wyszukiwania Google. Możesz też obserwować, o czym pisze konkurencja.

Przemyślane nagłówki

I dla wygody czytelnika, i dla robotów zajmujących się SEO, niezwykle istotne są nagłówki. Najważniejszy jest oczywiście tytuł – powinien przyciągać użytkownika, a jednocześnie zawierać słowo kluczowe.

Nagłówki we wnętrzu tekstu, tzw. H2 i H3, pomogą utrzymać uwagę odbiorcy. Pamiętaj, że internetowy czytelnik najpierw skanuje tekst i właśnie nagłówki dostrzeże w pierwszej kolejności. Podobnie działają roboty Google’a.

Przejrzysta struktura tekstu

Nagłówków powinno być sporo, by tekst był przejrzysty. Zgodnie z założeniami webwritingu, należy podzielić go na sporo krótkich akapitów. Taki układ sprawdza się zdecydowanie lepiej niż duże, zbite ściany tekstu. Przydadzą się też wypunktowania i wyliczenia.

Konkretny, konwersacyjny język

Pisanie w internecie powinno opierać się na krótkich, zwięzłych zdaniach. Uważaj więc na niezrozumiałe zwroty, od razu wyjaśniaj trudne słowa. Zdania na kilka linijek tekstu zdecydowanie się nie sprawdzają.

Język tekstów internetowych powinien być też konwersacyjny. Co to znaczy? Używaj w tekstach bezpośrednich zwrotów do czytelnika. Pamiętaj też o tzw. call to action, czyli zwrotach wzywających do wykonania konkretnej akcji. Przydadzą się też pytania. Zwróć uwagę, czy opcje publikacji umożliwiają udostępnianie i komentowanie wpisów.

Podsumowanie. Webwriting i jego najważniejsze zasady

Webwriting to sztuka, która pomoże Ci tworzyć skuteczne treści w internecie. Przy pisaniu tekstów pamiętaj o zasadzie odwróconej piramidy. Twórz treści dopasowane do swoich odbiorców i zasad SEO. Przygotuj przemyślane nagłówki i dobrze zaplanuj strukturę tekstu. Do tego postaw na konkretny i konwersacyjny język, a przyciągniesz użytkowników na dobre.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *