Bez mediów społecznościowych nie istniejesz. To hasło, które dość szybko zakorzeniło się w dzisiejszym mocno zdominowanym przez Internet świecie. Przeniknęło także do sfery biznesowej – właściciele firm pamiętają o tym, aby dla swojej marki założyć profile w social mediach, a często wznoszą to na kolejny poziom i jest ona obecna nie tylko na Instagramie, Facebooku, ale także Pintereście, TikToku, LinkedInie i Youtubie.
Ja jednak mam wątpliwości co do otwierającego stwierdzenia. Czy marka faktycznie nie może istnieć bez mediów społecznościowych? Moim zdaniem, może. Jednak jest to trudne. Ale idąc dalej, warto zadać sobie pytanie: „czy potrzebne są profile we wszystkich social mediach, jakie do tej pory powstały?”. Nie! Takie szablonowe działanie może przynieść firmie sporo negatywnych skutków. Lepsza jest dobra strategia, która określi, gdzie firma powinna się pojawić, a gdzie jej obecność po prostu… nie ma sensu.
Warto podejść do tematu racjonalnie. W tym artykule skupię się na sklepach internetowych i tym, jak mogą wykorzystać media społecznościowe do promocji swojej działalności i w efekcie zwiększenia sprzedaży. Bez względu czy prowadzisz działalność związaną z branżą dziecięcą, odzieżową czy usługami – znajdziesz w tej publikacji coś dla siebie. Zapraszam!
Zacznij od strategii i badania konkurencji
Rozprawiliśmy się już z mitem, według którego Twój sklep musi być obecny w każdym medium. Proste. Jednak wtedy rodzi się pytanie: „to gdzie w takim razie powinien być?”. No właśnie. Do tego przyda Ci się badanie konkurencji i Twoich klientów oraz wybranej na początku działalności grupy docelowej. Na tym etapie możesz stworzyć strategię obecności firmy w social mediach. Pozwoli Ci to działać zgodnie z planem i ograniczyć błądzenie po omacku.
Zastanów się, gdzie i kiedy są Twoi odbiorcy. Sprawdzają Facebooka na szybko przed pracą? A może cały wieczór spędzają na scrollowaniu Instagrama? Przemyśl także, jakich treści potrzebują i jak możesz spełnić te potrzeby, aby jednocześnie połączyć je z celami Twojego biznesu.
Działaj na 100% i zgodnie z planem
To właśnie miałam na myśli, pisząc, że nie zawsze sklep musi być obecny we wszystkich możliwych social mediach. Często wystarczy wybrać 2-3 i działać w nich na 100%, niż być wszędzie, ale tylko na 30%. Odbiorcy to zauważą – brak regularności, niedopasowanie sposobu komunikacji do medium i powielanie dokładnie tych samych treści w kilku miejscach. Tym praktykom mówimy zdecydowane NIE!
Warto rozpoczynać wybrany okres czasu, np. tydzień czy miesiąc, od stworzenia planu komunikacji. Oczywiście powinno być w nim miejsce na elastyczność i dopasowywanie się do nagłych wypadków. Jednak w ten sposób zaplanujesz treści, wybierzesz odpowiednie formaty, ograniczysz powtarzalność, a to zwiększy szanse na to, że Twoje kreacje trafią w gust odbiorców.
Pamiętaj o kreatywności
Promowanie sklepu internetowego nie musi się ograniczać jedynie do publikowania podobnych do siebie postów o produktach, stworzonych według jednego schematu. Aby przyciągnąć i zatrzymać odbiorcę, musisz się bardziej postarać. Przy tworzeniu komunikatów spróbuj postawić się w roli potencjalnego czytelnika – czy chciałbyś obserwować taki biznes i czy post przyniósł Ci jakąś korzyść? Jeśli odpowiedź jest twierdząca, jesteś na dobrej drodze do sukcesu!
Obecnie media społecznościowe pozwalają na wykorzystywanie wielu różnych formatów. Możesz stworzyć ciekawą infografikę, gif, krótki filmik czy wykorzystać opcję karuzeli na Facebooku albo prostej galerii. Staraj się zaskakiwać odbiorców od czasu do czasu.
Miksuj działania organiczne i płatne
To ostatni i jednocześnie jeden z ważniejszych punktów dotyczących promocji sklepu internetowego w social mediach. Nie zawsze wystarczą działania organiczne. Nawet te doskonale zaplanowane i wdrażane mogą być bezsilne w zestawieniu z algorytmem.
Dlatego wykorzystaj social media do dotarcia do osób, które jeszcze nie znajdą Twojego biznesu i same mogłyby nie trafić na Twój firmowy profil. Pozyskuj obserwujących i generuj aktywność na profilu, aby prezentował się coraz lepiej i zbudzał zaufanie. Znajdziesz wiele możliwości targetowania ze względu na zainteresowania czy zachowania.
Dodatkowo możesz wykorzystać retargetowanie, aby prezentować reklamy także osobom, które odwiedziły już stronę internetową Twojego sklepu. To doskonały sposób, aby pracować nad zwiększeniem sprzedaży. Możesz stworzyć ciekawe grupy odbiorców, np. osoby, które określoną ilość razy odwiedziły Twój sklep, albo porzuciły koszyk. Wszystko zależy od Twojej kreatywności!